Reintegrarea socială și profesională după comiterea unei infracțiuni este cea mai dificilă intervenție instituțională și socială. Statul trebuie să realizeze o serie de măsuri, cu scopul final de a crește cât mai mult posibil șansele de reintegrare și să fie redusă recidiva.  Ca parte a misiunii societății de a încerca resocializarea foștilor infractori, implicarea profundă și sistematică în educația profesională a deținuților este o cale majoră de intervenție. În acest context, Proiectul UE „Sprijin acordat sistemelor de executare, probațiune și reabilitare în Moldova”, a acordat un suport susținut sistemului penitenciar pentru dezvoltarea pregătirii profesionale a deținuților, prin dezvoltarea, împreună cu proiectul german “Reforma structurală în învățământul profesional tehnic în Republica Moldova” în 3 penitenciare pilot a unor cursuri de instruire vocațională, în sistem dual, pentru meseria ,,tencuitor”. În aceste instruiri sunt angrenați aproximativ 70 deținuți, în anul școlar 2017-2018.

În continuarea susținerii acestor eforturi, proiectul EUTAP4 a livrat pe data de 21 februarie 2018 celor 3 penitenciare menționate materiale didactice necesare derulării în cele mai bune condiții a învățământului profesional https://goo.gl/o7ky1w. Această nouă acțiune a proiectului EUTAP4 este parte a unui cadru mai larg de intervenție orientat către oferirea de noi oportunități pentru încurajarea reintegrării sociale a celor care au încălcat legea.

Anterior, Proiectul EUTAP4 a finanțat realizarea unui “Ghid privind oportunitățile de afaceri în sistemul penitenciar din Republica Moldova” https://goo.gl/PZg1u2. Dincolo de aspectul de business, este însă și cel social: deținuții care sunt angrenați în muncă – și care au deci o calificare profesională – prezintă risc mult mai scăzut de recidivă, iar acesta este unul obiectivele pe care orice sistem eficient de justiție penală dorește să-l atingă.