Programul EU4Digital a organizat săptămâna trecută o conferință post-pilot pentru a discuta rezultatele proiectului pilot e-Vama privind schimbul automat de informații vamale electronice între Republica Moldova și România.

Conferința din 7 aprilie a reunit Autoritatea Vamală Română, Autoritatea Vamală a Republicii Moldova, Direcția Generală Vecinătate și Negocieri de Extindere a Comisiei Europene, Delegația UE în Republica Moldova și Secretariatul CEFTA.

Pe parcursul pilotării sistemului informațional SEED (Schimbul Sistematic de Date Electronice), care a avut loc timp de 24 de ore în perioada 24-25 martie la punctul de trecere a frontierei Leușeni-Albita, administrațiile vamale participante au făcut schimb de date electronice cu privire la 153 de mijloace de transport goale, care au circulat în ambele sensuri.

Soluția SEED a funcționat fără probleme și a permis o mai mare eficiență la trecerea frontierei. Datele erau introduse în sistem de către autoritatea vamală din țara de ieșire și apoi verificate și confirmate în țara de intrare. Acest lucru a contribuit la evitarea dublării datelor în sistem de către ambele autorități vamale. Totodată, procesul de evaluare a riscurilor a devenit mai dinamic, deoarece datele puteau fi analizate de către autoritatea vamală din țara de intrare până la sosirea mijlocului de transport în zona de control vamal.

Proiectul-pilot e-Vama al EU4Digital între Republica Moldova și România a fost conceput după un proiect pilot de succes între Lituania și Belarus și pe baza experienței de peste zece ani de utilizare a aplicației SEED pentru schimbul de date vamale în Balcanii de Vest.

Ca urmare a proiectului pilot, experții UE au elaborat acum o listă de recomandări cu privire la modul de implementare a soluției SEED la scară mai largă, pentru a valorifica toate beneficiile pe care aceasta le poate aduce. Schimbul sistematic de informații electronice între autoritățile vamale din Republica Moldova și România ar putea reduce timpul de așteptare la frontieră a camioanelor fără marfă, dar în viitor și a celor cu marfă. Ca urmare, se preconizează fluidizarea traficului transfrontalier de marfă.