110 elevi din raioanele Cahul, Cantemir, Leova și Taraclia au generat soluții creative pentru un mediu durabil în cadrul unui hackathon ecologic organizat de „EU4Moldova Startup City Cahul” și „Tekwill în Fiecare Școală”. Șase echipe din gimnaziile și liceele participante au fost desemnate câștigătoare.

Una dintre echipele liceului teoretic „Dimitrie Cantemir” din orașul Cantemir a convins juriul să-i ofere premiul întâi, venind cu soluții privind reciclarea deșeurilor din plastic. Elevii au propus o afacere care presupune colectarea sticlelor din plastic, presarea lor și transportarea la o fabrică de reciclare unde acestea vor fi transformate în poliester. Ulterior, din acest material ar urma să fie fabricate maiouri și pantaloni scurți.

„În raionul Cantemir și în orașul Cantemir este foarte mult plastic aruncat pe jos, prin sate, prin centru. Este excelentă ideea, noi facem și bani, dar și curățim total orașul”,

spune Daniil, elev al liceului teoretic „Dimitrie Cantemir” din orașul Cantemir.

La rândul său, echipa gimnaziului „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir a luat premiul întâi, venind cu idei privind modalitățile de economisire a apei. Totodată, elevii au salubrizat o zonă de odihnă din preajma iazului din localitate.

„Prima dată în viața mea am participat la așa concurs și a fost o experiență foarte interesantă. (…) Am fost în zonele poluate și împreună am făcut curat, dorim să facem și un proiect în care să curățăm toate fântânile”,

spune Felicia, elevă a Gimnaziului „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir

Echipele au lucrat la proiecte pe parcursul întregului an școlar, fiind ghidate de mentori, specialiști în IT și de mediu, astfel încât proiectele propuse să fie fezabile.

„Problemele sunt atât de actuale și atât de stridente, încât lumea s-a obișnuit să trăiască cu ele și să zică că e aproape de normă. (…) Idei sunt minunate, eu sunt sigură că minim trei echipe vor încerca să-și ducă afacerea până la capăt”,

a declarat Aurica Bacalov, mentor și profesoară în cadrul liceului teoretic „Dimitrie Cantemir” din orașul Cantemir.

În cadrul hackaton-ului, elevii au trebuit să utilizeze abilitățile digitale dobândite în timpul cursurilor opționale oferite de „Tekwill în Fiecare Școală” și anume: design grafic, proiectare, dezvoltare web și antreprenoriat.

„Mi-a plăcut foarte mult să văd tendințele în design grafic implementate în site, pe alocuri în aplicații. Mai sunt lucruri de îmbunătățit, dar ei sunt copii și sunt foarte bravo, eu nu eram așa de bravo când eram mic. Majoritatea soluțiilor prezentate sunt destul de simple de implementat și deja se implementează sau sunt în derulare”,

spune Constantin Sarcov, mentor design grafic în cadrul proiectului „Tekwill în Fiecare Școală”.

Proiectele propuse au vizat soluții privind gestionarea deșeurilor, poluarea apei și a aerului, utilizarea apelor uzate, schimbările climatice și încălzirea globală, precum și defrișările.

„Concursul Hackaton: Soluții tech pentru mediu are ca scop identificarea și valorificarea competențelor digitale în rândul elevilor, dar totodată, să valorificăm ideile creative ale tinerilor, să putem contribui cu soluții smart în rezolvar ea problemelor ecologice, aici în regiunea de sud”,

a declarat Nicolae Mocanu, manager STEM/Eu4Moldova: Startup City Cahul.

Treapta gimnazială: Locul 1: Gimnaziul „Mihai Eminescu”, or. Cantemir; Locul 2: Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu”, s. Giurgiulești; Locul 3: Liceul Teoretic „Academician Ion Bostan”, s. Brînza.

Treapta liceală: Locul 1: Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir”, or. Cantemir; Locul 2: Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir”, or. Cantemir; Locul 3: Liceul Teoretic „Constantin Spătaru”, or. Leova.

La hackaton au participat elevi cu vârste cuprinse între 13 și 19 ani, care studiază cel puțin la unul dintre cursurile „Tekwill în Fiecare Școală”. Fiecare membru al echipelor câștigătoare a primit premii compuse din laptopuri, tablete, telefoane mobile și ceasuri inteligente.

„EU4Moldova: Start-up City Cahul” este implementat de ATIC, cu asistența financiară a Uniunii Europene în parteneriat cu Suedia.